niedziela, 11 sierpnia 2013

Sztuczne wyspy

    Sztuczne wyspy o fantazyjnych kształtach (plany i ich realizacja)
    Archipelagi projektowane przez najsłynniejszych światowych architektów są symbolem luksusu oraz popisem potęgi gospodarczej i najnowszych rozwiązań technologicznych.
    Sztuczne wyspy nie zawsze są tylko kaprysami bogatych ludzi – niekiedy stanowią one rozwiązanie problemu przeludnienia, poprzez poszerzenie terytorium kraju. Za przykładem słynnych realizacji z Zatoki Perskiej, śmiałe pomysły pojawiają się w kolejnych krajach świata – projekty podobnych wysp powstały w Holandii (w kształcie tulipana), Kanadzie (liść klonu) i Libanie (drzewo cedrowe, widniejące we fladze kraju).
    Poniżej kilka wysp, które już powstały oraz przykłady projektów na przyszłość.
    Durrat al Bahrain, Bahrajn
    durrat-al-bahrain1
    U południowych wybrzeży wyspy Bahrajn, z dala od zgiełku miast, powstał prestiżowy kurort, wybudowany kosztem 6 miliardów dolarów. Obszar archipelagu jest największą sztuczną wyspą w kraju - ma powierzchnię 20 kilometrów kwadratowych. Kompleks 15 wysp będzie pełnił funkcję miasteczka turystycznego, które zaoferuje 50 000 mieszkańcom oraz turystom ekskluzywne wille i hotele, plaże, nowoczesną marinę na 400 jachtów, park wodny, pole golfowe, parki i ogrody. Pięć wysp archipelagu Durrat Al Bahrain, którym nadano kształt ryby, otacza sześć atoli. 

    Właścicielem grupy wysp i położonych na nich rezydencji jest grupa finansowa Durrat Khaleej Al Bahrain Company założona przez rząd Królestwa Bahrainu i banki kuwejckie. Luksusowy kompleks zapewnia stały dostęp do słodkiej wody, dzięki zaprojektowanej specjalnie stacji odsalania, zlokalizowanej na stałym lądzie. W porównaniu z Dubajem, skala działań rozwijanych w Bahrajnie może wydawać się skromniejsza, jednak projekt ten odznacza się wyjątkowo oryginalnym kształtem i, co najważniejsze, jego ukończenie jest w pełni realne. W kraju powstało też wiele innych sztucznych wysp - Amwaj Islands, Diyar Al Muharraq, Reef Island i Bahrain Bay. 

    The Universe i Dubai Waterfront, Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie − w planach
    waterfront-universe
    Początkowe duże zainteresowanie projektem The World przyczyniło się do powstania planu dobudowania dookoła niego kolejnego archipelagu, będącego odzwierciedleniem Wszechświata. Przedsiębiorstwo Al Nakheel Properties zamierzało stworzyć między palmami Dżamira i Dira sztuczne wyspy w kształcie Drogi Mlecznej i Układu Słonecznego. Nagły kryzys na rynku nieruchomości sprawił, że realizacja projektu musiała zostać zawieszona - budowa archipelagu nie rozpocznie się przed 2020 rokiem.

    Kolejnym dużym przedsięwzięciem zaplanowanym w Dubaju jest Waterfront - największe sztuczne nabrzeże na świecie, otaczające z jednej strony palmę Dżabal Ali. Kompleks złożony z wysp i kanałów złożone z wysp i kanałów ma zostać podzielony na 10 części o indywidualnym charakterze, dzięki czemu linia brzegowa Dubaju powiększy się o 820 km i powstaną nowe dzielnice mieszkaniowe dla 400 000 osób. W 2009 r. Al Nakheel Properties rozpoczął pierwszą fazę budowy, obejmującą dzielnicę biznesową Madinat Al Arab, która ma stać się nowym centrum Dubaju. Realizacją przedsięwzięcia kierują holenderscy architekci - Reinier de Graaf i Rem Koolhaas. W następnej kolejności mają powstać dwa dalsze fragmenty projektu (Veneto i Badrah), natomiast budowa pozostałych części nabrzeża została zawieszona ze względu na długotrwały trend spadkowy na rynku nieruchomości. Oczekiwany wzrost liczby turystów odwiedzających Dubaj daje nadzieję na stopniowe ukończenie zaplanowanej inwestycji.

    The World, Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie
    W 2003 r. w Dubaju zaprezentowano kolejny interesujący projekt - plan budowy archipelagu sztucznych wysp ułożonych w kształt kuli ziemskiej o wymiarach 6 x 9 km. Całkowity koszt przedsięwzięcia oszacowano na 14 miliardów dolarów. Pomysł cieszył się tak dużym zainteresowaniem, że w 2008 r. 60% założenia została wykupiona. Ekskluzywna enklawa ma zapewniać maksimum prywatności znanym i bogatym mieszkańcom, dlatego jest dostępna tylko drogą morską. Wyspy, które widziane z lotu ptaka mają przypominać mapę świata, usypane zostały na dnie szelfu 4 km od wybrzeży Dubaju. Kolejnym etapem projektu miało być oddanie poszczególnych wysp do zagospodarowania przez deweloperów. 

    Globalne trudności gospodarcze w ciągu ostatnich kilku lat znacznie zwolniły tempo rozwoju spektakularnych inwestycji w Dubaju. Z powodu światowego kryzysu finansowego spadło zainteresowanie projektem, a ceny nieruchomości uległy obniżeniu o 60% w porównaniu ze szczytowym poziomem z 2008 r. Drastyczny spadek popytu spowodował zadłużenie, a plan rozwoju archipelagu musiał zostać bezterminowo odroczony. W tak trudnych warunków inwestycyjnych, w 2011 r. okazało się, że niezabudowane wyspy utworzone dotychczas na potrzeby projektu zaczynają tonąć. Niektóre z nich zostały wystawione na sprzedaż na rynku wtórnym. Obecnie planowane jest zagospodarowanie jedynie kilku wysp, będących odwzorowaniem Austrii, Niemiec, Holandii, Szwecji i Szwajcarii, choć jest ono znacznie opóźnione. Każda z nich ma przypominać w jakiś sposób kraj, od którego nadano jej nazwę.

    Wyspy Palmowe (Dżazar an-Nachil, Palm Islands), Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie
    Warunki geograficzne Dubaju ograniczają jego rozwój - ten najbardziej zaludniony emirat dysponuje zaledwie 60-kilometrowym wybrzeżem. W 1993 r. rozpoczęła się budowa pierwszej sztucznej wyspy, na której stanął słynny hotel Burdż al-Arab. Jednak prawdziwą modę na tworzenie archipelagów o fantazyjnych kształtach zapoczątkowały Zjednoczone Emiraty Arabskie ponad dziesięć lat temu, gdy przystąpiły do budowy zespołu trzech największych sztucznych wysp na świecie, usypywanych na dnie szelfu u wybrzeży Dubaju. Każdy z atoli ma kształt palmy daktylowej z falochronem dookoła, który oddziela je od wód Zatoki Perskiej. Dzięki projektowi Dubaj zyska dodatkowe 520 km plaży oraz luksusową dzielnicę pełną sklepów, wysokiej klasy apartamentów i hoteli. 

    Wyspy Palmowe pochłoną ponad 80 000 000 m³ materiału skalnego z dna pobliskiej zatoki. Do budowy atoli zostali zaangażowani światowi specjaliści w tej dziedzinie - belgijskie i holenderskie firmy Jan De Nul i Van Oord. Większość infrastruktury na sztucznych wyspach stworzy arabski deweloper Al Nakheel Properties, odpowiedzialny również za kilka innych podobnych projektów w Dubaju. Domy letniskowe, zlokalizowane na liściach najmniejszej palmy Dżamira, zostały sprzedane w trzy dni po rozpoczęciu aukcji w 2004 roku, zaś w 2007 r. wyspa przyjęła pierwszych właścicieli nieruchomości. Pomost i budynki na Dżabal Ali mają tworzyć arabski wiersz. Budowa trzeciej, największej palmy Dira, o planowanej powierzchni 46 kilometrów kwadratowych, rozpoczęła się w listopadzie 2004 roku, jednak realizacja przedsięwzięcia przedłuży się co najmniej do 2016 r.

    Khazar Islands, Sahil, Azerbejdżan - w planach
    khazar
    Gospodarka Azerbejdżanu, który bywa nazywany "Kuwejtem Kaukazu", w 70 procentach oparta jest na wydobyciu ropy naftowej. W tym szybko rozwijającym się państwie ma powstać kompleks biznesowo-hotelowy położony ok. 25 kilometrów na południe od Baku, w okolicach wsi Sahil. Projekt przewiduje stworzenie na Morzu Kaspijskim 41 sztucznych wysp o łącznej powierzchni 20 kilometrów kwadratowych. 

    Do realizacji projektu został już zaangażowany architekt, który przygotował szkice związane z zagospodarowaniem nabrzeża i konstrukcją wysp. Firma Avesta odpowiedzialna za tę zjawiskową inwestycję planuje rozpocząć budowę pod koniec 2013 r. Otwarcie Khazar Islands prawdopodobnie nastąpi między 2020 a 2025 rokiem.

    Real Madrid Resort Island, Ras al-Chajma, Zjednoczone Emiraty Arabskie - w planach
    real-madryt
    U wybrzeży miasta Ras al-Chajma, zlokalizowanego 100 km na północny wschód od Dubaju, na archipelagu sztucznych wysp powstanie ekskluzywny kompleks sportowo-turystyczny z parkiem tematycznym poświęconym najbardziej utytułowanemu klubowi piłkarskiemu świata. Lokalizacja ta nie jest przypadkowa. Emiraty posiadają dobre warunku do realizacji projektu i specjalizują się w budowie sztucznych wysp, a Real Madryt ma ogromne rzesze fanów na Bliskim Wschodzie oraz w Azji. Ponadto budowę kompleksu sfinansuje rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich. 

    Na terenie kurortu turystycznego stworzonego we współpracy z hiszpańskim klubem ma powstać stadion na 10 tys. widzów, muzeum Realu Madryt, tereny sportowe oraz luksusowy 450-pokojowy hotel, 48 ekskluzywnych willi i przystań jachtowa. Inwestycja o powierzchni 430 tys. metrów kwadratowych będzie kosztować miliard dolarów. Budowa rozpoczęła się w 2012 r., a jej zakończenie przewidywane jest na styczeń 2015 roku. W ramach porozumienia z władzami Ras Al-Chajma, klub musiał usunąć krzyż z herbowej korony na wszystkich materiałach promocyjnych związanych z projektem Real Madrid Resort Island (nie ma go też w głównym logo kurortu).

    Pearl-Qatar, Doha, Katar
    W Zatoce Perskiej, 350 metrów od wybrzeża stolicy Kataru powstał rozległy kompleks sztucznych wysp, o powierzchni prawie 4 kilometrów kwadratowych. Inwestycja powstaje na dawnym obszarze połowu pereł. Projekt ten jest jednym z największych powstających obecnie w Katarze, jak również pierwszym, który przyznaje pełne prawo dla cudzoziemców do zakupu nieruchomości. Cena wynosi około 1 600 000 rijali katarskich (1,4 mln PLN). 

    Na obszarze Pearl-Qatar powstają ekskluzywne apartamenty i wille dla 30 000 mieszkańców, a także 3 luksusowe hotele, 3 przystanie oraz plaże. Konstrukcja ma przypominać swoim kształtem sznur pereł. Kompleks będzie obejmował 13 wysp, z rozbudowanym systemem kanałów i mostów (powstanie nawet replika weneckiego mostu Rialto). Po całkowitym zakończeniu budowy wyspa utworzy 32 km nowej linii brzegowej kraju. Koszt inwestycji szacowany jest na 15 miliardów dolarów.

    Wyspa Federacji, Soczi, Rosja - w planach
    rosja
    Odkąd miasto Soczi zostało ogłoszone organizatorem 22. Zimowych Igrzysk Olimpijskich, ceny nieruchomości na tym terenie znacznie wzrosły. W największym rosyjskim letnim kurorcie jest niewiele terenów pod zabudowę - leży ono na wąskim pasie wybrzeża, ograniczonym stromymi stokami Kaukazu. Pojawił się więc plan wybudowania na Morzu Czarnym sztucznej wyspy w kształcie Federacji Rosyjskiej, która ma być gotowa przed olimpiadą w 2014 roku. 

    Autorem projektu jest holenderski architekt Erick van Egeraat. Według niego, na wyspie będzie mogło mieszkać 25 000 osób. Kompleks ma pomieścić rezydencje, hotele oraz obiekty kulturalne i rekreacyjne. Ze stałym lądem konstrukcję będą łączyć trzy mosty. Projekt został zatwierdzony przez prezydenta Władimira Putina i ma zostać zrealizowany we współpracy z holenderskimi firmami Witteveen & Bos i Van Oord.

    5 Lagoons Project, Malediwy - w planach
    W ostatnim czasie pojawił się pomysł, który może być ratunkiem dla zagrożonych zatonięciem Malediwów. Ponad 80% terytorium kraju składa się z wysp koralowych, położonych na wysokości mniejszej niż 1 metr n.p.m., a poziom wód otaczających archipelag ma znacznie podnieść się do 2100 r., przez co część mieszkańców wyspy będzie zmuszona porzucić swoje domy. Naukowcy opracowali projekt sztucznego archipelagu, który unosiłby się na wodzie. Rząd Malediwów zawarł umowę joint venturez holenderską firmą Dutch Docklands International, specjalizującą się w realizacji tego typu projektów. Wyspy mają być przymocowane do dna morskiego, dla zapewnienia stabilności konstrukcji podczas silnego sztormu. 

    Długodystansowy plan rządu Malediwów zakłada, że sztuczny archipelag, podnoszący się wraz z poziomem morza, będzie dostępny dla przeciętnego mieszkańca kraju. Malediwy posiadają już trzy sztuczne wyspy - Hulhumalé, Gulhi Falhu i Thilafushi. Ta ostatnia jest największym wysypiskiem śmieci na Oceanie Indyjskim, powstałym na początku lat 90-tych, gdy turystyczny raj przestał sobie radzić z problemem odpadów. Jeżeli poziom wód się podniesie, do oceanu trafią również góry śmieci piętrzące się na wyspie...

    Green Island, Kuwejt, Kuwejt
    U wybrzeży stolicy Kuwejtu, przy promenadzie, już w 1988 roku powstała sztuczna wyspa o okrągłym kształcie. Green Island była pierwszą tego typu konstrukcją w rejonie Zatoki Perskiej i szybko stała się popularną atrakcją turystyczną. Wyspa o powierzchni 785 000 metrów kwadratowych jest połączona z lądem za pomocą 134-metrowego wału ziemnego. Utworzono na niej tereny zielone, sztuczne jezioro wypełnione wodą morską oraz plażę. 
    Budowa wyspy miała na celu rozszerzyć teren miasta i stworzyć nowe tereny rekreacyjne dla mieszkańców i turystów. W kolejnych latach nieco zaniedbaną Green Island przyćmiły nowsze i bardziej spektakularne realizacje w Dubaju i Bahrajnie.
    źródło : http://www.fly4free.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz